söndag 4 januari 2015

New Year's Resolution

PÅ nyårsafton är det ett ämne som jag tror samtliga tar upp "vad/ska du ha för löfte i år"

Jag har som inte haft några löften då jag tycker jag har tillräckligt med krav i mitt liv för att allt ska fungera.  Sist jag hade ett löfte så höll jag det så varför chansa med den historian.
Bild hämtad från Bakeliten

De vanligaste löftena måste vara: börja träna, äta hälsosammare och  sluta röka/snusa?

Det här med träningen och  "börja mitt nya liv", vad är det för fel på livet du har nu om du känner du måste börja ett nytt? Vi har ett liv! Träna ska vara roligt, du ska känna dig stolt och nöjd då du är klar, annars om du inte känner så här kommer du inte fortsätta! Det finns tusen former av träning. Men det de flesta väljer är gymmet, som nu är det full smockat och i februari är det som innan igen. Jag har hittat mina pass som får mig att le under hela träningen ibland är det svårt hålla inne skrattet och visst ibland vill jag bara skrika av smärta för musklerna håller på att vika sig. Sedan kosten.. om du är van att äta slisk och "ohälsosamt" varje dag som de flesta är medveten om... vad ska du ändra nu? Slå inte om hela din vardag för att börja ditt nya liv gör enkla förändringar som bara fika och godis på lördag och eventuellt bara jämna månader, så blir det enklare att uppnå, och ha då inte dåligt samvete för att du köper en godispåse då ska du njuta av det du äter och inte få dåligt samvete. 

Min andra kommentar till det hela blir, jag har varit rökare och med det menar jag att paniken startade om jag inte hade mer än tre cigaretter i närheten. Rökte med andra ord ett paket per dag. Jag ville på papper inte vara rökare men att sluta var jobbigt ämne det blev först när jag och min dåvarande sambo bestämde att vi skulle försöka bli med barn som jag bestämde mig för att verkligen sluta. Hade kommit en bit in i "Äntligen ickerökare för kvinnor" men inte genom hela för mitt uppsatta datum så jag köpte plåster. Det som jag tyckte var sjukt komiskt med dessa plåster var att det skulle ta 10 veckor att bli rökfri med dem.. Till det sa jag ooh ALDRIG! Så det blev 2 veckor med det stora plåster som verkligen fick mig att tänka på annat! Det kliade så fruktansvärt då jag var allergisk mot klistret eller något i dem som gav mig röda rutor på hela kroppen.. Så vecka tre hade jag enbart plåster på jobbet där mitt sug att röka var störst men det försvann.. Sedan blev stickan blå och barnmorskan sa att jag var tvungen sluta med all form av nikotin då det är det som är giftigt för fostret/barnet. Så här fem och ett halvt år senare är det svårt att tänka att det där var så viktigt att ha cigaretter fast förstår de som har ett beroende men att det är psykiskt och man är hjärntvättad.. kommentaren som alla rökare säger "jag måste gå och röka för att stressa ned" du blir stressad så fort du inte röker, detta förstår du då du slutat röka! 


Det jag vill säga ni som har de som löfte som ni verkligen vill sluta eller börja med något, gör de nu vänta inte till nästa måndag för det kommer inte ske låt det bli idag! 

Ha inte för stora krav på er, världen idag kräver att man ska vara någon slags super människa, och det finns ingen som är perfekt alla har vi våra brister men det här hur vi handskas med dem som kan få oss att växa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar