lördag 10 januari 2015

Belgiska våfflor


Varannan söndag brukade jag göra våfflor, vanliga våfflor som kan bli hjärtan. Jag har nu införskaffat mig ett belgiskt våffeljärn. Idag är det lördag och vi tog slag i saken och sliskade till det lite.

Belgisk våffla med skivad banan och nutella
Jag gjorde vanlig våffelsmet:

100 gram smör (smält och låt svalna så det inte är för varmt)
4 dl mjölk
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl ( byt ut 1 dl mot havrekli eller grövre mjöl)


  • Blanda mjöl och bakpulver 
  • Tillsätt hälften av mjölken, vispa till den när slät och vispa sedan ned resterande.
  • Blanda i det smälta smöret, spara lite för att pensla järnet innan första våfflan skall gräddas.
Smaskens, ovan har jag en riktig sockerkick. 

Sonen gillade vanliga våfflor mer sa han fast de är hjärtan och de är alltid kul samt vanliga är tunnare, jag gillar båda de här kan man göra mer matiga om man vill. 

Belgisk våffla med vaniljglass & hallon samt lite socker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar