lördag 23 februari 2013

Bounty kakor


Botten

3 ägg
4½ dl strösocker
4dl vetemjöl
1½tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
4msk kakao
225 gram smör
2 dl kokande vatten

Kokoskräm

225 gram smör
4 dl florsocker
2 ägg
1 påse kokos (200gram) men eftersom jag är galen i kokos i fika så blev det kanske 300gram..

Gardering

200 gram ljus choklad
½ msk olja (mild)

1.            Sätt ugnen på 175 grader Smörj och bröa en form 24x30 Jag använde en dubbelt så stor till samma mängd… det vill säga en ugnsplåt! Jag använde även kokos istället för ströbröd.
2.            Vispa ägg och socker poröst, Jag använder bakmaskin så det vispas riktigt ordentligt.
3.            Blanda samman alla torr ingredienser som du sedan vispar ner i äggblandningen.
4.            Smält smöret och koka upp vattnet i samma kastrull som du sedan vispar ned i smeten.
5.            Bred ut i den förberedda formen och grädda mitt i ugnen i 20-25 minuter.
6.             Börja med kokoskrämen… Kyl kakan i 30 minuter  frysen efter det att den svalnat lite.
7.            Kokoskrämen
8.            Smält smöret och blanda ner kokos, florsocker, ägg à kokas samman under omrörning.  Eftersom att det är kokos i krämen så är det bra att den får stå och svälla lite…
9.            Bred på kokoskrämen på botten.
10.            Smält 2/3 av chokladen och finhacka den delen som återstår, rör samman så allt smälter och blanda samman med oljan. Bre över chokladen på kakan.

Skär upp kakan när kokoskrämen stelnat något.. men var försiktig så att chokladen inte spricker.

Den här kakan är syndigt god!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar